głowna 2010 odp, arkusze maturalne- język polski podstawowy (wszystkie)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
JĈZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
2
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
CzĊĞÜ I
Odpowiedzi maturzysty mogĄ przybieraÜ róĪnĄ formĊ jĊzykowĄ, ale ich sens musi byÜ zgodny
z tekstem. OceniajĄc pracĊ maturzysty, naleĪy stosowaÜ wskazanĄ punktacjĊ.
Obszar
standardów
Sprawdzana umiejĊtnoĞÜ
Korzystanie
z informacji
Rozumienie pisanego tekstu Edwina Bendyka
Internet – Ğmietnik czy sezam
kultury?
Zadanie 1. (0–3)
Korzystanie
z informacji
WyodrĊbnianie wykorzystanych w tekĞcie argumentów i sformuÁowanych
wniosków
1 p. –
wyjaĞnienie, dlaczego odpowiedĨ na postawione w tytule artykuÁu pytanie uzaleĪniona
jest wedÁug autora od osobistych doĞwiadczeĔ i przekonaĔ uĪytkownika Internetu
PrzykÁadowa odpowiedĨ
OdpowiedĨ na postawione pytanie uzaleĪniona jest od tego, jak czÁowiek nastawiony jest
wobec Internetu: jeĪeli podejmie on trochĊ trudu, to Internet bĊdzie sezamem, jeĪeli nie –
Ğmietnikiem.
0 p.
– odpowiedĨ niezgodna z tekstem Edwina Bendyka
Zadanie2. (0–2)
Korzystanie
z informacji
WyróĪnianie w tekĞcie zwiĄzków frazeologicznych (wyrazów) i odczytywanie
ich znaczenia
2 p. –
poprawne wypisanie z akapitu 2. synonimów dwóch okreĞleĔ Internetu
PrzykÁadowa odpowiedĨ
Ğmietnik –
chÁam
sezam kultury –
treĞci wartoĞciowe
1 p. –
poprawne wypisanie z akapitu 2. synonimu jednego okreĞlenia Internetu
PrzykÁadowa odpowiedĨ
Ğmietnik:
chÁam
0 p.
– wypisanie niewÁaĞciwych synonimów lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwiĄzania problemu
1 p. –
poprawne okreĞlenie, jak naleĪy szukaÜ informacji w Internecie
PrzykÁadowa odpowiedĨ
krytycznie
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna lub brak odpowiedzi
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Zadanie 4. (0–2)
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwiĄzania problemu
2 p. –
poprawne wymienienie trzech stereotypów dotyczĄcych Internetu
PrzykÁadowa odpowiedĨ
1. W Internecie nie da siĊ odróĪniÜ treĞci wartoĞciowe od bezwartoĞciowych.
2. TreĞci istniejĄce w Internecie nie sĄ trwaÁe.
3. WiĊkszoĞÜ treĞci internetowych jest napisana w jĊzyku angielskim, co grozi
wynarodowieniem.
1 p. –
poprawne wymienienie dwóch stereotypów dotyczĄcych Internetu
PrzykÁadowa odpowiedĨ
1. Trudno jest odróĪniÜ treĞci wartoĞciowe od bezwartoĞciowych.
2. NietrwaÁoĞÜ treĞci wirtualnej.
0 p.
– odpowiedĨ
niepoprawna
(pominiĊcie
elementu
wynarodowienia
w
stereotypie
dotyczĄcym stron anglojĊzycznych) lub brak co najmniej dwóch odpowiedzi
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie tezy
1 p.–
poprawne zacytowanie tezy sformuÁowanej przez autora
PrzykÁadowa odpowiedĨ
Dla wielu mniej ekspansywnych a ciekawych kultur Internet staÁ siĊ wrĊcz szansĄ na globalnĄ
prezentacjĊ
lub
Kto umie szukaÜ, znajdzie pereÁki.
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna (wypisanie z tekstu zdania innego niĪ powyĪsze, stworzenie
wÁasnej tezy) lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0–1)
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
1 p.

poprawne
wskazanie podobieĔstwa akapitów 5 i 6 w zakresie
treĞci, kompozycji
lub jĊzyka
PrzykÁadowe odpowiedzi
W obu akapitach Internet zostaÁ porównany do miejsc znajdujĄcych siĊ w rzeczywistoĞci.
W obu akapitach Internet jest opisany jako miejsce spotkaĔ róĪnych kultur.
W obu autor posÁuĪyÁ siĊ metaforami (w obu wystĊpujĄ teĪ porównania).
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna (niewskazanie podobieĔstwa) lub brak odpowiedzi
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
4
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 7. (0–1)
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwiĄzania problemu
1 p.
– wskazanie wysiÁku jako czynnika róĪniĄcego dociekliwych i leniwych internautów
PrzykÁadowa odpowiedĨ
Leniwi poprzestajĄ na tym, co powierzchowne, do czego moĪna dotrzeÜ bez Īadnego wysiÁku;
dociekliwi siĊgajĄ gÁĊbiej, wykorzystujĄc moĪliwoĞci, jakie daje Internet.
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0–1)
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie dosÁownych i metaforycznych znaczeĔ wyrazu, nazywanie
Ğrodków jĊzykowych i ich funkcji w tekĞcie
1 p.
– wyjaĞnienie, dlaczego zdaniem autora istotĊ Internetu najlepiej oddaje metafora bazaru
PrzykÁadowa odpowiedĨ
Bazar jest idealnĄ metaforĄ Internetu, gdyĪ oddaje jego róĪnorodnoĞÜ, ale takĪe
interaktywnoĞÜ uczestników, gÁĊbiĊ kulturowĄ. Jednak, by poznaÜ to bogactwo, trzeba siĊ
w bazar zagÁĊbiÜ, gdyĪ bez tego wydaje siĊ on tylko chaosem.
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0–1)
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu
1 p.
– wyjaĞnienie,
co
oznacza
okreĞlenie:
sieÜ
semantyczna
(konieczne
wskazanie
na selekcjonowanie informacji wedÁug podanego kryterium)
PrzykÁadowe odpowiedzi
SieÜ semantyczna jest to kierunek rozwoju Internetu, który ma doprowadziÜ do tego, aby po
wpisaniu hasÁa w wyszukiwarce pojawiaÁy siĊ strony dotyczĄce odpowiedniego kontekstu
hasÁa, np. zamek jako budynek, a nie zamek do drzwi.
SieÜ semantyczna to taka, która analizuje kontekst dla pytania, jakie zadajemy. MoĪna
powiedzieÜ, Īe jest obdarzona inteligencjĄ. SieÜ, dziĊki której komputer bĊdzie mógÁ rozpoznaÜ
nasze intencje.
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna lub brak odpowiedzi
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Klucz punktowania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
Zadanie 10. (0–2)
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwiĄzania problemu
2 p. –
poprawne wymienienie dwóch nowych sposobów prezentowania treĞci w Internecie
PrzykÁadowa odpowiedĨ
Wzbogacenie interfejsu o trzeci wymiar.
Wzbogacenie komputerów i sieci o zmysÁy wzroku i dotyku.
1 p. –
poprawne wymienienie jednego sposobu prezentowania treĞci w Internecie
PrzykÁadowa odpowiedĨ
PrzeglĄdarki reagujĄce na sÁuch i dotyk.
0 p.
– brak odpowiedzi
Zadanie 11. (0–1)
Korzystanie
z informacji
WyodrĊbnianie wykorzystanych w tekĞcie argumentów i sformuÁowanych
wniosków
1 p.
– odpowiedĨ B
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna lub brak odpowiedzi
Zadanie 12. (0–2)
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji i stosowanie do rozwiĄzania problemu
2 p. –
poprawne okreĞlenie analogii miĊdzy rzeczywistym Ğwiatem i cyberprzestrzeniĄ
ze wskazaniem na aktywnĄ postawĊ czÁowieka funkcjonujĄcego w Ğwiecie rzeczywistym
i cyberprzestrzeni
PrzykÁadowe odpowiedzi
W cyberprzestrzeni, podobnie jak w Īyciu, trzeba sporo zainwestowaÜ, by wydobyÜ caÁe jej
bogactwo i odkryÜ moĪliwoĞci, jakie stwarza.
Ĩeby zwiedziÜ dobrze Ğwiat, trzeba postaraÜ siĊ go poznaÜ; tak samo z Internetem, Īeby
w peÁni z niego czerpaÜ, trzeba daÜ coĞ z siebie.
0 p.
– odpowiedĨ niepoprawna (niedostrzeĪenie wysiÁku wÁoĪonego w poznawanie Ğwiata
i Internetu, co zaakcentowaÁ autor; wskazywanie cechy tylko Ğwiata rzeczywistego albo tylko
cyberprzestrzeni, a nie analogii miĊdzy nimi) lub brak odpowiedzi
Zadanie 13. (0–2)
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu i jĊzyka tekstu, nazywanie
Ğrodków jĊzykowych i ich funkcji w tekĞcie
2 p. –
poprawne wymienienie dwóch przykÁadów ilustrujĄcych obiektywizacjĊ wypowiedzi
i dwóch przykÁadów ilustrujĄcych subiektywizacjĊ tekstu (przykÁady mogÁy dotyczyÜ jĊzyka,
kompozycji, treĞci wypowiedzi)
PrzykÁadowa odpowiedĨ
Obiektywizacja:
1.
PosÁugiwanie siĊ formĄ 1 osoby liczby mnogiej (wypowiedĨ w imieniu zbiorowoĞci,
odwoÁanie do odbiorcy).
2.
PosÁugiwanie siĊ zdaniami oznajmujĄcymi (zawierajĄcymi informacjĊ).
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • radiodx.htw.pl
  •