gaba-eioba, Paczka 2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Artykuł pobrano ze strony
eioba.pl
GABA
GABA
"Nie możemy oczekiwać od siebie, naszych dzieci czy innych ludzi, by w ciemiu stresu uczyli się
optymalnie. Umiejętność rządzenia stresem w każdej chwili naszego życia otwiera nam drzwi do
uczenia się".
dr Carla Hannaford
Choć mamy tendencję do szufladkowania rzeczywistości i wielu z nas pragnie jak najszybciej
zamknąć za sobą szkolne drzwi, uczymy się do końca naszych dni. Miejsce nauczycieli zajmują
napotkani w różnych sytuacjach życiowych ludzie, a właściwie ich wiedza i rozumienie
rzeczywistości. Niezależnie od okoliczności, by nauka była efektywnym procesem, mózg musi
blokować nieistotne bodźce, zapobiegać rozproszeniu i zachowywać koncentrację.
Do tego celu służy GABA – kwas gammaaminomasłowy, nuerotransmiter blokujący niepożądane
stymulacje bodźca poprzez nadpolaryzację błon postsynaptycznych neuronów.
Dzięki jego obecności, możemy zablokować niezwiązane z procesem nauczania bodźce i skupić
się na wybranym zagadnieniu. Kiedy oglądamy ciekawy film, czytamy interesującą książkę,
neurony Ośrodkowego Układu Nerwowego wydzielają GABA. Efektem tego jest izolacja od
innych bodźców płynących z otoczenia, co zwiększa efektywność przyswajania informacji z
wybranego przez nas źródła (efektem pobocznym może być irytacja osoby usiłującej zakłócić ten
proces).
Interesującym spostrzeżeniem neurofizjologów jest fakt, iż Osrodkowy Układ Nerwowy „uczy
się” wydzielać GABA, jeśli pozwalamy sobie na systematyczną praktykę wyciszania emocji
(relaksacja, medytacja).
Jeśli nie uzyskamy tej niezwykle ważnej umiejętności, adrenalina umożliwiająca reakcję na
wszystkie obecne bodźce, a uwalniania w trakcie codziennych, zwłaszcza stresujących wyzwań,
sprawi, iż staniemy się napięci i nadpobudliwi.
Nieumiejętność uspokojenia się i koncentracji udaremni nie tylko efektywne zdobywanie wiedzy
i tworzenie w oparciu o nią własnej, jedynej i niepowtarzalnej rzeczywistości, ale prowadzi
również do szeregu problemów zdrowotnych, określanych przez medycynę jako choroby
psychosomatyczne.
W trakcie badania obszarów mózgu pod kątem wydzielania GABA, ustalono, że są one
powiązane z funkcjami ruchowymi. Kinezjolodzy wykorzystują tę wiedzę proponując w celu
zwiększenia poziomu GABA, gimnastykę mózgu.
Z moich własnych doświadczeń wynika, że wszystkie metody służące aktywnemu i biernemu
relaksowi, mogą zapoczątkować proces zmian w neurotransmisji wyrażający się
przekształceniem sfrustrowanej, nieefektywnie funkcjonującej osobowości na umiejącą
optymalnie wykorzystać swój potencjał dla realizacji spełnionego twórczego życia.
Pozdrawiam
Teresa Maria Zalewska
Autor: Teresa Maria Zalewska
Przedruk ze strony:
Artykuł pobrano ze strony
eioba.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]