gry i zab ort 1, gry i zabawy ortograficzne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BAWIġC UCZYMY SIĦ
Opracowaþa nauczycielka Szkoþy Podstawowej w
Kolembrodach mgr ElŇbieta ProtaĻ
GRY I ZABAWY ORTOGRAFICZNE
W KSZTAýCENIU ZINTEGROWANYM
Przedstawiam propozycje gier i zabaw , ktre moŇna
zastosowaę uczniom w ksztaþceniu zintegrowanym w celu
przyswojenia ,bĢdŅ utrwalenia pisowni wyrazw zawierajĢcych
trudnoĻę ortograficznĢ np: u , , Ň , rz , ch , h .
Dziecko poprzez gry i zabawy þatwiej i szybciej uczy siħ .
-1-
á POCIġG ORTOGRAFICZNY ÓÓ
ZASADA GRY
Nauczyciel przygotowuje wagoniki z napisami informujĢcymi
jakiego typu wyrazy moŇna umieĻcię w danym wagoniku . Nastħpnie
wkþada wyrazy z trudnoĻciĢ ortograficznĢ do pudeþka. Dziecko
podchodzi i bierze dowolny kartonik , odczytuje gþoĻno , informuje
jaka jest trudnoĻę ortograficzna i podaje zasadħ ortograficznĢ
wyjaĻniajĢcĢ pisowniħ tego wyrazu . JeĻli uczeı prawidþowo wykonaþ
wszystkie czynnoĻci podane w zasadzie gry , umieszcza wyraz w
odpowiednim wagoniku i otrzymuje jeden punkt .Wygrywa ten uczeı,
ktry uzyska najwiħcej punktw .
Wyrazy z wyrazy z u wyrazy z rz
-2-
wyrazy z Ň wyrazy z ch wyrazy z h
MoŇna zmodyfikowaę zasadħ gry, dokþadajĢc wiħcej wagonikw z
wyrazami z á ÓÓ wymiennym i niewymiennym ; á rz ÓÓwymiennym i
niewymiennym, po spþgþosce itp. w zaleŇnoĻci do ktrej klasy
uczħszczajĢ uczniowie .
-3-
ZABAWA
KARTAMI GRAMATYCZNYMI
Zabawa ta pozwoli utrwalię znajomoĻę poznanych czħĻci mowy
( rzeczowniki , czasowniki , przymiotniki , przysþwki )
PRZEBIEG ZABAWY
Uczniowie siadajĢ w krħgu, rozkþadajĢ karty na ktrych wypisane sĢ
rŇne czħĻci mowy np.: kotek , sþonko , Ļliczne , czerwony, maszeruje,
pilnie , dþugo ,ęwiczy itp. napisem w dþ , mieszajĢ karty . Nastħpnie
uczeı bierze jednĢ kartħ , odczytuje gþoĻno zapis wyrazowy i okreĻla
jaka to czħĻę mowy . JeĻli prawidþowo okreĻliþ jakĢ wybraþ czħĻę
mowy , zatrzymuje jĢ i kolejka przechodzi na nastħpnĢ osobħ , ktra
bierze nastħpnĢ kartħ. Natomiast , jeĻli ktoĻ bþħdnie okreĻli ,wwczas
odkþada kartħ do Ļrodka krħgu, miesza z pozostaþymi kartami , nie
uzyskuje punktu a kolejka przechodzi na nastħpnĢ osobħ . Zabawa
toczy siħ do wyczerpania kart .
Wygrywa ta osoba , ktra zdobħdzie najwiħcej kart a tym samym i
punktw .
PRZYKýADOWE KARTY
mama
roĻnie
rŇowy
miþo
wħdruje
-4-
GRAMY W BALONY
Ęwiczenie to pozwoli na poszerzenie zakresu sþownictwa , doboru
wþaĻciwych zwrotw do okreĻlonego tematu, uczy wspþpracy w
grupie , poznania lub utrwalenia wiadomoĻci o przymiotniku i
wyciĢgniħciu wþaĻciwych wnioskw na temat swojego zachowania .
PRZEBIEG PRACY
Podziaþ uczniw na 5 Î cio osobowe grupy ( lub inne ) . Rozdanie
duŇych kartonw, po jednym kartonie dla kaŇdej grupy.
RysujĢ balony, wpisujĢc na nich wyrazy okreĻlajĢce , jakie powinno
byę dziecko , aby je wszyscy kochali np.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • radiodx.htw.pl
  •