gotowość szkolna, specjalizacja nauczycielska, mechanizmy uczenia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

gotowość dziecka do
rozpoczęcia nauki w szkole,
która polega na gotowości do
podjęcia nowych zadań, na
zdolności przystosowania się
do nieznanego środowiska
oraz ogólnie zmienionej
sytuacji życiowej;

osiągnięcie przez dziecko
takiego poziomu rozwoju
fizycznego, społecznego i
psychicznego, który czyni je
wrażliwym i podatnym na
systematyczne nauczanie i
wychowanie szkoły
podstawowej;
Lew Wygotski:
„Nauczanie należy jakoś uzgadniać z
poziomem rozwoju dziecka”
Trzy etapy w procesie uczenia się dziecka:
1. Etap uczenia się spontanicznego (do 3. r. ż.)
Dziecko uczy si
ę
wg w
ł
asnego programu – robi to,
co zgadza si
ę
z jego zainteresowaniami.
2. Etap uczenia się spontaniczno-reaktywnego
(między 3. a 7. r. ż.)
Dziecko robi to, co chce, ale chce tego, czego chce
nauczyciel – program nauczyciela musi sta
ć
si
ę
jego
programem.
3. Etap uczenia się reaktywnego (od 6.-7. r. ż.)
Dziecko uczy si
ę
pod kierunkiem nauczyciela i przy
jego wspó
ł
pracy.
Gotowość dziecka
do uczenia się
reaktywnego
wymaga
określonego
zespołu cech
fizycznych,
psychicznych i
emocjonalno-
społecznych.

Rozwój procesów poznawczych
•Sposoby rozumowania i uczenia się
•Metody manipulowania wiedzą o dokonywania
nowych struktur pod wpływem zdobywanego
doświadczenia
•Umiejętność skupiania uwagi nie tylko na tym, co
dziecko interesuje, ale także na zadaniach stawianych
przez nauczyciela
Uzyskiwania zadowalaj
ą
cych post
ę
pów w szkole czy
w samodzielnym uczeniu si
ę
nie zapewni dziecku
wy
łą
cznie odpowiedni poziom rozwoju umys
ł
owego,
mierzony testem inteligencji.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • radiodx.htw.pl
  •