fizyka model PR styczen 2009, ARKUSZE
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
1
ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
POZIOM ROZSZERZONY
1. Rozwiązania poszczególnych zadań i poleceń oceniane są na podstawie punktowych
kryteriów oceny.
2. Podczasocenianiarozwiązań zdających, prosimy o zwrócenie uwagi na:
• wymóg podania w rozwiązaniu wyniku liczbowego wraz z jednostką (wartość
liczbowa może być podana w zaokrągleniu lub przedstawiona w postaci ilorazu lub
z użyciem funkcji trygonometrycznej),
• poprawne wykonanie rysunków (właściwe oznaczenia, odpowiednie długości
wektorów itp.),
• poprawne sporządzenie wykresów (dobranie odpowiednio osi współrzędnych,
oznaczenie i opisanie osi, odpowiednie dobranie skali wielkości i jednostek,
zaznaczenie punktów na wykresie i wykreślenie zależności),
• poprawne merytorycznie uzasadnienia i argumentacje, zgodne z poleceniami
w zadaniu.
3. Zwracamyuwagę na to, że ocenianiu podlegają tylko te fragmenty pracy zdającego, które
dotyczą postawionego pytania/polecenia.
4. Jeśli zdający przedstawił do oceny dwa rozwiązania, jedno poprawne, a drugie błędne to
otrzymuje zero punktów.
5. Prawidłowy wynik otrzymany w wyniku błędu merytorycznego nie daje możliwości
przyznania ostatniego punktu za wynik końcowy.
6. Nie jest wymagany zapis danych i szukanych.
7. Zapisy wzorów przy pomocy liczb są równoważne z zapisami przy pomocy symboli.
8. Odpowiedź słowna jest wymagana wyłącznie wtedy,gdy określono to w poleceniu.
9.
Podczas oceniania nie stosujemy punktów ujemnych i połówek punktów.
10. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w inny sposób niż podany
w kryteriach oceniania, ale rozwiązanie jest pełne i merytorycznie poprawne, to
otrzymuje maksymalną liczbę punktów przewidzianą w kryteriach oceniania za to
zadanie lub polecenie.
11. Jeśli zdający rozwiązał zadanie lub wykonał polecenie w inny sposób niż podany
w kryteriach oceniania, i metoda rozwiązania jest merytorycznie poprawna, ale
rozwiązanie jest niepełne, lub zawiera błędy, to należy opracować nowy schemat
oceniania uwzględniający tę samą maksymalną liczbę punktów jaką przewidziano za to
zadanie/polecenie.
2
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA II
Zad.
Punktacja
1.1 2 p 1 pkt – zapisanie wzoru na okres wahadła matematycznego i wybór właściwych
danych
1 pkt – obliczenie okresu drgań wahadła
T
≈ 16,26 s
1.2 3 p
3A
8l
⎛⎞
2
1 pkt –zapisanie zależności
Δω =
±ω
⎜
⎝⎠
sinϕ,
Z
3
⎛
A
⎞
2
±
⎝
⎠
Δ
ω
8
l
1 pkt – przekształcenie do postaci
=
ω
3
⎛
A
⎞
2
1
−
⎝
⎠
8
l
1 pkt – obliczenie względnej różnicy
Δ
ω
ω
=
±
0
0013
1.3 5 p
1 pkt – zapisanie zależności
ω
= oraz
2
π
ω
sin
obr
=
ω
ϕ
Z
T
i uzyskanie wyrażenia
T
=
2
π
sin
obr
ω
ϕ
Z
1 pkt – podstawienie
2π
ω = i uzyskanie wyrażenia
T
obr
24
=
h
Z
24
h
sin
ϕ
(92,3 h; 48 h; 33,8 h; 27,6 h; 24,7 h; 24, h)
1 pkt –obliczenie wartości okresów obrotu
1 pkt – naniesienie punktów na wykresie
1 pkt – wykreślenie krzywej
1.4 2 p Podanie uzasadnienia
1 pkt – za stwierdzenie np.:
duża długość wahadła to duży okres, a więc wolny ruch i małe siły oporu
1 pkt – za stwierdzenie np.:
duża masa to duża wartość siły wprawiającej w ruch w porównaniu
z wartościami oporu
2.1 2 p
m
⋅
2
v
2
2
e
⋅
U
1 pkt – zapisanie związku
=
eU
i przekształcenie do postaci
v
=
m
1 pkt – obliczenie wartości prędkości
v
= 7,3·10
7
m/s
2.2 3 p
1 pkt – zapisanie zależności
p
=
m
o
⋅
v
i uzyskanie wyrażenia
p
=
1
2
p
2
v
v
o
1
−
1
−
c
c
2
2
1 pkt – podstawienie wartości liczbowych i obliczenie
p/p
o
≈ 1,028
1 pkt – zapisanie komentarza, np.:
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
3
wartość
p/p
o
niewiele różni się od 1 zatem przybliżenie jest poprawne
2.3 1 p 1 pkt – podanie wyjaśnienia np.:
rozgrzanie katody zwiększa energię
kinetyczną elektronów w metalu i dopiero wtedy emisja elektronów
z powierzchni metalu jest możliwa
lub
energia elektronów w metalu musi być
większa od pracy wyjścia
2.4 3 p 1 pkt – zapisanie zależności
Q
⋅
= oraz
I
t
Q
⋅
= i uzyskanie równania
n
e
n
⋅
⋅
=
I
t
1 pkt – przekształcenie do postaci
n
=
I
t
e
1 pkt – obliczenie liczby fotonów wysyłanych w ciągu 1 sekundy
n
≈ 1,56·10
14
2.5 3 p 1 pkt – za wskazanie kierunku:
wzdłuż osi X
1 pkt – za wskazanie zwrotu wektora pola magnetycznego:
przeciwnie do zwrotu osi X
1 pkt – za odwołanie się do np.:
reguły trzech palców, reguły prawej dłoni, definicji iloczynu wektorowego
3.1 2 p 1 pkt – odczytanie temperatury wody dla ciśnienia 1000 kPa
t
= 180
o
C
1 pkt – oszacowanie temperatury wody dla ciśnienia 800 kPa
t
≈ 170
o
C
3.2 3 p
1 pkt – zapisanie wzoru
p
hydr
= ρ i obliczenia ciśnienia słupa wody
⋅
g
⋅
h
(
p
hydr
= 900 kPa)
1 pkt – uwzględnienie ciśnienia atmosferycznego
p
atm
= 100 kPa
1 pkt – obliczenie ciśnienia w gejzerze
p
= 1 MPa
3.3 2 p
1 pkt – zapisanie związku
Q
Δ
=
m
⋅
c
⋅
T
oraz
P
= i uzyskanie wyrażenia
Q
t
P
=
m
⋅
c
⋅
Δ
T
t
1 pkt – obliczenie mocy grzewczej
P
= 24,5 MW
3.4 2 p
m
⋅
v
2
1 pkt – zapisanie zależności
m
⋅
g
⋅
h
=
i przekształcenie do postaci
2
v
⋅
= 2
g
h
1 pkt – obliczenie wartości prędkości wypływu wody
v
= 30 m/s
3.5 3 p 1 pkt – wyrażenie/obliczenie całkowitej „długości słupa wody” jaki wypływa
z otworu gejzera w ciągu 4 minut
l
=
v
⋅
t
=
7200
m
1 pkt – obliczenie objętości wody
V
= 39,6 m
3
e
4
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
lub
1 pkt –obliczenie objętości wody, jaka wypływa z otworu gejzera w ciągu
1 sekundy
V
= 0,165 m
3
1 pkt – obliczenie całkowitej objętości wody (w czasie 4 minut)
V
= 39,6 m
3
oraz
1 pkt – zamiana jednostek i wykazanie, że gejzer wyrzuca 40 000 litrów wody
(zdający może zapisać wzory, podstawić wartości liczbowe i wykazać tożsamość)
4.1 1 p 1 pkt – wybór odpowiednich danych do obliczeń
T =
686,98 dni i
oszacowanie
długości „marsjańskiego roku”
t
≈ 1,88 roku
4.2 3 p 1 pkt – podanie odpowiedzi:
wartość prędkości liniowej Marsa jest największa w peryhelium
1 pkt – podanie uzasadnienia:
odwołanie się do zasady zachowania energii, zasady zachowania momentu
pędu lub prawa Keplera
1 pkt – podanie
treści prawa/zasady
4.3 2 p
1 pkt – zapisanie wzoru
a
= i podstawienie odpowiednich danych
G
⋅
M
R
2
(
M
M
≈ 0,1
M
Z
,
R
M
≈ 0,5
R
Z
)
1 pkt – obliczenie wartości przyspieszenia
a
=
G
⋅
0
1
M
=
0
,
4
G
⋅
M
=
4m/s
2
0
25
R
2
R
2
(zdający może obliczać wartość przyspieszenia obliczając i podstawiając do
wzoru wartości liczbowe masy i promienia Marsa)
4.4 4 p
1 pkt – zapisanie zależności
v
=
G
⋅
m
i
v
=
2
⋅
r
r
T
1 pkt – przekształcenie do postaci
2r Gm
T
π⋅ ⋅
GmT
⋅ ⋅
2
=
lub
r
3
=
r
4
π
2
1 pkt – wybór właściwych danych do obliczeń
1 pkt – dokonanie obliczeń i wykazanie że promień orbity satelity stacjonarnego
krążącego wokół Marsa wynosi około 20 tys. km
4.5 2 p
1 pkt – zapisanie zależności
γ=
i
G
r
m
V
⋅
= π
oraz
4
r
3
m
ρ
2
3
V
1 pkt – uzyskanie wyrażenia
γ πρ
()
r
= ⋅⋅⋅
4
G
r
3
,
,
Próbny egzamin maturalny z fizyki i astronomii
Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony
5
5.1 1 p 1 pkt – podanie odpowiedzi:
zwierciadło wklęsłe, obraz prosty
(nieodwrócony)
5.2 2 p
1 pkt – zapisanie wzoru
Z
= oraz
1
f
= i uzyskanie związku
R
Z
=
f
2
R
1 pkt – obliczenie zdolności skupiającej
Z
≈ 16,67 dioptrii
(dopuszcza się odpowiedź 1/6 cm
-1
)
5.3a 2 p 1 pkt – zapisanie równania zwierciadła z uwzględnieniem
y
= – 2
x
i
f
= 6 cm
1 pkt – obliczenie odległości od zwierciadła zęba i jego obrazu
x
= 3 cm i
y
= – 6 cm
5.3b 2 p 1 pkt –zaznaczenie ogniska i poprawne umieszczenie przedmiotu (x <
f
)
1 pkt – poprawna konstrukcja obrazu pozornego z zachowaniem skali
przy braku obliczeń i rysunku bez skali (poprawnym) za całe polecenie 5.3 2 pkt
5.4 2 p 1 pkt – poprawny wybór: wykres
B
1 pkt – podanie uzasadnienia np.:
powstaje
obraz pozorny przy warunku
y
<
x
lub
p
<
1 czyli |y|
<
x
5.5 3 p
1 pkt – zapisanie zależności
( )
l
= 1
l
0
+
λ⋅
Δ
i uzyskanie wzoru
Δl/l = λ·ΔT
1 pkt – zapisanie, że
Δl/l =
0,1%
lub
Δl/l =
1·10
–3
1 pkt – obliczenie współczynnika rozszerzalności liniowej
λ
≈ 0,2·10
-4
1/K
2
T
[ Pobierz całość w formacie PDF ]