główna 2012 odp, arkusze maturalne- język polski podstawowy (wszystkie)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
pobrano z www.sqlmedia.pl
pobrano z www.sqlmedia.pl
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
JĈZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
pobrano z www.sqlmedia.pl
2
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
CZĈĜÛ I
Odpowiedzi maturzysty mogĄ przybieraÜ róĪnĄ formĊ jĊzykowĄ, ale ich sens musi byÜ
zgodny z tekstem. OceniajĄc pracĊ maturzysty, naleĪy stosowaÜ wskazanĄ punktacjĊ.
Obszar standardów
Opis wymagaĔ
Korzystanie z informacji
Rozumienie czytanego tekstu:
Wikipedia, czyli jeszcze nigdy…
(Na podstawie: StanisÁaw Bajtlik,
Wikipedia, czyli jeszcze
nigdy…
)
Zadanie 1. (0–1)
Korzystanie z informacji
Wskazanie przyczyn i skutków
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
Tworzenie encyklopedii jest trudnym przedsiĊwziĊciem ze wzglĊdu na koszty, wymaganĄ
prostotĊ przekazu oraz szerokĄ wiedzĊ z róĪnych dziedzin.
1 p.
– za poprawne wymienienie trzech powodów.
Zadanie 2. (0–1)
Korzystanie z informacji
WyodrĊbnienie wykorzystanych w tekĞcie argumentów
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
UĪycie liczb w akapicie 5 ma na celu przyciĄgniĊcie uwagi czytelnika oraz uĞwiadomienie
mu skali przedsiĊwziĊcia.
1 p.
– za poprawne wymienienie dwóch powodów uzasadniajĄcych celowoĞÜ uĪycia liczb
w akapicie 5.
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie z informacji
UporzĄdkowanie informacji
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
Wikipedia jest dzieÁem otwartym, powstaje szybko i moĪe jĄ tworzyÜ kaĪdy, natomiast
encyklopedia jest dzieÁem zamkniĊtym, powstaje przez wiele lat i tworzĄ jĄ wyÁĄcznie
specjaliĞci z róĪnych dziedzin naukowych.
1 p.
– za poprawne okreĞlenie trzech róĪnic miĊdzy WikipediĄ i tradycyjnĄ encyklopediĄ.
pobrano z www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Zadanie 4. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie kompozycji tekstu
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
Akapit 6. ÁĄczy dwie czĊĞci akapitu; podsumowuje wczeĞniejsze rozwaĪania, a zarazem
zapowiada nowy problem
1 p.
– za
poprawne okreĞlenie obu funkcji akapitu 6. w tekĞcie.
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji
WyodrĊbnienie wykorzystanych w tekĞcie argumentów
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
Autor uĪywa sÁowa „anarchiczny” w stosunku do tworzenia Wikipedii, poniewaĪ kaĪdy moĪe
edytowaÜ dowolne hasÁo. HasÁa te podlegajĄ rzetelnej dyskusji, nie sĄ dzieÁem jednej osoby.
1 p.
– za poprawne wybranie z tekstu dwu argumentów, którymi autor uzasadniÁ nazwanie
anarchicznym sposobu tworzenia Wikipedii.
Zadanie 6. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie Ğrodków jĊzykowych peÁniĄcych okreĞlonĄ
funkcjĊ
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
– sÁownictwo oceniajĄce (
imponujĄca, bazgroÁy
)
– zdanie pytajĄce (
Tylko skĄd laik ma wiedzieÜ, które hasÁo naleĪy do jakiej kategorii?)
2 p.
– za
poprawne
okreĞlenie dwóch Ğrodków jĊzykowych i zilustrowanie obu przykÁadami
z tekstu.
1 p.
– za
poprawne
okreĞlenie jednego Ğrodka jĊzykowego i zilustrowanie go przykÁadem
z tekstu.
Zadanie 7. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie intencji autora
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
Autor zgadza siĊ z zarzutem, Īe dobór haseÁ w Wikipedii jest przypadkowy (sĄ informacje
bÁahe, ale brak podstawowych) oraz Īe nie ma odpowiedniej ochrony haseÁ przed wandalami.
2 p.
– za poprawne okreĞlenie dwóch zarzutów, z którymi autor siĊ zgodziÁ.
1 p.
– za
poprawne okreĞlenie jednego zarzutu, z którym siĊ autor zgodziÁ.
pobrano z www.sqlmedia.pl
4
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 8. (0–1)
Korzystanie z informacji
WyodrĊbnienie tezy fragmentu tekstu (rozpoznanie funkcji
przykÁadu wykorzystanego w tekĞcie)
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
Autor posÁuĪyÁ siĊ tym przykÁadem, aby zobrazowaÜ zjawisko wandalizmu, dewastacji stron
dotyczĄcych znanych osób lub spraw politycznych.
1 p.
– za
poprawne wyjaĞnienie zjawiska, które zobrazowaÁ autor.
Zadanie 9. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie idei fragmentu tekstu; wyodrĊbnienie argumentów
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
WedÁug autora nie moĪna ufaÜ do koĔca hasÁom zawartym w Wikipedii, naleĪy traktowaÜ je
jako wskazówki i porównywaÜ z profesjonalnym publikacjami.
1 p.
– za poprawne odczytanie i przedstawienie
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie charakterystycznych cech stylu i jĊzyka tekstu
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
W caÁym tekĞcie autor obiektywnie opisuje fakty zwiĄzane z WikipediĄ, a w akapicie 10.
wyraĪa swoje zdanie.
1 p.
– za poprawne okreĞlenie sposobu wypowiadania siĊ autora w akapicie 10.
Zadanie 11. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie wskazanego Ğrodka jĊzykowego i jego funkcji
w tekĞcie
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
Metafora ilustruje przekonanie autora, Īe autorzy Wikipedii swój sukces zawdziĊczajĄ
istniejĄcym wczeĞniej encyklopediom a takĪe sprawia, Īe tekst jest bardziej interesujĄcy.
2 p.
– za poprawne okreĞlenie dwóch funkcji metafory, którĄ posÁuĪyÁ siĊ autor
1 p.
– za
poprawne okreĞlenie jednej funkcji metafory
pobrano z www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
Zadanie 12. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
1. akapity 1., 2., 3.,
2. akapit 4.
3. akapit 5.
4. akapity 6.,7., 8., 9.
5. akapit 10.
6. akapit 11.
2 p.
– za poprawne przyporzĄdkowanie numerów akapitów wszystkim punktom planu
artykuÁu
1 p.
–
za
poprawne
przyporzĄdkowanie czterech lub piĊciu numerów akapitów
poszczególnym punktom planu artykuÁu
Zadanie 13. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentu; przetworzenie informacji
(wyodrĊbnienie definicji, przeciwstawienia, wniosku)
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
1. definiowanie
2. przeciwstawienie
3. wnioskowanie
2 p.
– za
poprawne uzupeÁnienie trzech zdaĔ
1 p.
– za poprawne uzupeÁnienie dwóch zdaĔ
Zadanie 14. (0–2)
Korzystanie z informacji
Oddzielenie informacji od opinii
PrzykÁadowa odpowiedĨ:
1. informacja
2. opinia
3. opinia
4. opinia
2 p.
– za
cztery poprawne wskazania
1 p.
– za trzy poprawne wskazania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]