główna 2011odp, arkusze maturalne- język polski podstawowy (wszystkie)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2011
JĈZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2011
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
2
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZĈĜÛ I
Odpowiedzi maturzysty mogĄ przybieraÜ róĪnĄ formĊ jĊzykowĄ, ale ich sens musi byÜ
zgodny z tekstem. OceniajĄc pracĊ maturzysty, naleĪy stosowaÜ wskazanĄ punktacjĊ.
Obszar standardów
Opis wymagaĔ
Korzystanie z informacji
Rozumienie czytanego tekstu
Rozmowa, czyli jak mówiÜ
i sÁuchaÜ
(Na podstawie: Katarzyna Growiec,
ĨyÜ dobrze
z ludĨmi
)
Zadanie 1. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
ZachĊcajĄ czytelnika i mówiĄ, o czym bĊdzie tekst.
1 p.
– za poprawne nazwanie funkcji pytaĔ z akapitu 1.
Zadanie 2. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentu tekstu; przetworzenie informacji
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
Zamiast skupiÜ siĊ na zrozumieniu drugiej osoby, szukamy w jej sÁowach podtekstów
i w efekcie nie rozumiemy, co ktoĞ naprawdĊ ma nam do przekazania.
1 p.
– za poprawne objaĞnienie sensu zdania
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentu tekstu; przetworzenie informacji
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
Komunikacja niewerbalna wedÁug rozumienia autorki jest waĪna podczas przekazywania
informacji – w jaki sposób mówimy i zachowujemy siĊ podczas rozmowy.
1 p.
– za poprawne okreĞlenie sensu terminu
komunikacja niewerbalna
Zadanie 4. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie kompozycji tekstu i jĊzykowych Ğrodków
wyznaczajĄcych spójnoĞÜ tekstu
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
jednak, tak wiĊc
2 p.

za
poprawne wypisanie dwóch jĊzykowych wyznaczników spójnoĞci tekstu
1 p. –
za
poprawne wypisanie jednego jĊzykowego wyznacznika spójnoĞci tekstu
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentu
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
c,d,e lub c, lub d, lub e
1 p.
– za poprawne wskazanie cech/cechy rozmówców, które sprzyjajĄ dobrym relacjom
miĊdzyludzkim
Zadanie 6. (0–2)
Korzystanie z informacji
Przetworzenie informacji i zastosowanie jej do rozwiĄzania
problemu
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
W akapicie 2. autorka podwaĪa przekonanie, Īe prowadzenie rozmowy jest czymĞ prostym,
natomiast w akapicie 4. polemizuje z poglĄdem, Īe sÁuchanie jest bardzo Áatwe.
2 p.

za
poprawne
okreĞlenie dwóch obiegowych opinii, z którymi autorka polemizuje
w akapitach 2. i 4.
1 p.

za
poprawne
okreĞlenie jednej obiegowej opinii, z którĄ autorka polemizuje
w akapitach 2. lub 4.
Zadanie 7. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
Akapit 5. jest podsumowaniem poprzednich akapitów i wprowadzeniem do kolejnych
rozwaĪaĔ.
2 p.
– za poprawne okreĞlenie dwóch funkcji akapitu 5. w tekĞcie
1 p.

za poprawne okreĞlenie jednej funkcji akapitu 5. w tekĞcie
Zadanie 8. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie i nazwanie funkcji tekstu
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
Impresywna – zdanie nr 3
Poznawcza – zdanie nr 2
2 p.
– za poprawne przyporzĄdkowanie funkcji dwóch zdaĔ
1 p.

za
poprawne przyporzĄdkowanie funkcji jednego zdania
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
4
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 9. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie idei fragmentu tekstu
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
zaznaczenie zdania nr 1 i/lub zdania nr 2
2 p.
– za poprawne wskazanie zdania (zdaĔ) ilustrujĄcego poglĄdy autorki tekstu
1 p.

za
czĊĞciowo poprawna odpowiedĨ
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji
Przetworzenie informacji i zastosowanie jej do rozwiĄzania
problemu; rozpoznanie Ğrodków jĊzykowych
1 p.
– odpowiedĨ C
Zadanie 11. (0–2)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie charakterystycznych cech stylu i jĊzyka tekstu,
nazwanie Ğrodków jĊzykowych
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
1. UĪycie cudzysÁowu, aby zaznaczyÜ ironiĊ.
PrzykÁad: „znawca” udziela odpowiedzi „ignorantowi”.
2. Zdania pytajĄce.
PrzykÁad: Dlaczego wĞród barier komunikacyjnych znalazÁo siĊ takĪe doradzanie?
2 p.
– za poprawne nazwanie i zilustrowanie przykÁadem dwóch Ğrodków jĊzykowych
1 p. –
za
poprawne nazwanie i zilustrowanie przykÁadem jednego Ğrodka jĊzykowego
Zadanie 12. (0–1)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie zasady kompozycyjnej tekstu; odczytanie sensu
fragmentu tekstu
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
Akapit 7. UzupeÁnia listĊ barier, które sĄ przeszkodĄ w dobrej komunikacji miĊdzy ludĨmi.
1 p.

za
poprawne
objaĞnienie zaleĪnoĞci treĞci akapitów 6. i 7.
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
Zadanie 13. (0–2)
Korzystanie z informacji
Odczytanie sensu fragmentu; przetworzenie informacji
PrzykÁad poprawnej odpowiedzi
Ludziom zarzĄdzajĄcym firmami bardziej zaleĪy na budowaniu wÁadzy, niĪ na kontaktach
z pracownikami. Niektórzy myĞlĄ, Īe nie warto siĊ dogadywaÜ, bo i tak jest to niemoĪliwe.
2 p.

za
poprawne podanie dwóch przyczyn Ğwiadomej rezygnacji niektórych ludzi
ze skutecznej komunikacji
1 p.
– za poprawne podanie jednej przyczyny Ğwiadomej rezygnacji niektórych ludzi
ze skutecznej komunikacji
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • radiodx.htw.pl
  •