główna 2008, arkusze maturalne- język polski podstawowy (wszystkie)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE
DO MOMENTU ROZPOCZĈCIA EGZAMINU!
dysleksja
Miejsce
na naklejkĊ
MPO-P1_1P-082
EGZAMIN MATURALNY
Z JĈZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ
ROK 2008
Czas pracy 170 minut
Instrukcja dla zdajĄcego
1. SprawdĨ,
czy
arkusz
egzaminacyjny
zawiera
15 stron.
Ewentualny
brak
zgÁoĞ
przewodniczĄcemu
zespoÁu
nadzorujĄcego egzamin.
2. RozwiĄzania zadaĔ zamieĞÜ w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. UĪywaj dÁugopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie uĪywaj korektora, a bÁĊdne zapisy wyraĨnie przekreĞl.
5. PamiĊtaj, Īe zapisy w brudnopisie nie podlegajĄ ocenie.
6. MoĪesz
Za rozwiĄzanie
wszystkich zadaĔ
moĪna otrzymaÜ
ÁĄcznie
70 punktów
CzĊĞÜ I – 20 pkt
CzĊĞÜ II – 50 pkt
korzystaÜ
ze
sÁownika
poprawnej
polszczyzny
i sÁownika ortograficznego.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swojĄ datĊ urodzenia i PESEL.
Nie wpisuj
Īadnych
znaków
w
czĊĞci
przeznaczonej
dla egzaminatora.
Ĩyczymy powodzenia!
WypeÁnia zdajĄcy
przed rozpoczĊciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
2
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
CzĊĞÜ I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uwaĪnie tekst, a nastĊpnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj
tylko na podstawie tekstu i tylko
wÁasnymi sÁowami
– chyba Īe w zadaniu polecono inaczej.
Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteĞ proszona/y. W zadaniach zamkniĊtych wybierz tylko
jednĄ z zaproponowanych odpowiedzi.
Igor Janke
NieznoĞna szybkoĞÜ bloga
(fragment)
1.
Zaledwie dziesiĊÜ miesiĊcy temu, kiedy autor niniejszego tekstu zaczynaÁ blogowaÜ,
byÁo nas w Polsce – dziennikarzy prowadzĄcych dzienniki internetowe – kilku. DziĞ jest
co najmniej kilkudziesiĊciu.
2.
W latach 80. debaty publicystyczne moĪna byÁo czytaÜ jedynie w kwartalnikach
lub miesiĊcznikach. Debaty byÁy powaĪne i gÁĊbokie, ale toczyÁy siĊ zawsze w tempie
spacerowym. Kiedy nastaÁa wolna Polska i media w wiĊkszoĞci przeszÁy w rĊce prywatne,
stajĄc siĊ mniej lub bardziej niezaleĪnymi, gorĄce dyskusje pojawiajĄ siĊ znacznie czĊĞciej –
w tygodnikach, weekendowych dodatkach najwiĊkszych codziennych gazet. Publicystyka
przyspieszyÁa, to byÁo juĪ tempo samochodowe. Od kilku miesiĊcy pisane dyskusje nabierajĄ
tempa bolidów FormuÁy 1. JuĪ nie trzeba czekaÜ na poranne wydania prasy. Dziennikarze juĪ
nie muszĄ bÁagaÜ o akceptacjĊ redaktorów. ArtykuÁ omija drukarniĊ. Wystarczy chwila
wolnego czasu i poÁĄczenie z Internetem. Jeden klik i tekst autora lĄduje w jego prywatnej
gazecie. Jeszcze kilkadziesiĄt sekund i komentarz dociera do publicznie dostĊpnego
internetowego bloga. Kilka minut póĨniej pojawiajĄ siĊ pierwsze komentarze czytelników.
Debata siĊ juĪ zaczĊÁa. Debata, w której gÁos moĪe zabraÜ kaĪdy.
3.
JeĞli autor ma dosyÜ siÁ i czasu – wdaje siĊ w dyskusje. Polemika goni polemikĊ.
Po gdaĔskiej tragedii 14-letniej Ani na portalu publicystycznym Salon24.pl pojawiÁo siĊ
pierwszego dnia kilkadziesiĄt tekstów – dziennikarzy i czytelników. Po tygodniu byÁo juĪ
kilkaset komentarzy.
4.
Czyta siĊ szybko, pisze siĊ szybko, komentuje siĊ jeszcze szybciej. SkĄd ta
popularnoĞÜ blogów? Przede wszystkim moĪna je czytaÜ w pracy! Ĩeby zajrzeÜ do artykuÁu
ulubionego autora nie trzeba juĪ biec do kiosku, a potem ukradkiem pod biurkiem czytaÜ,
kiedy szef nie widzi. Znów wystarczy jeden klik – i na komputerowym ekranie finansisty
spada na chwilĊ plik Excela, a pokazuje siĊ post RafaÁa Ziemkiewicza czy Ewy Milewicz.
Krótki, wiĊc po piĊciu minutach moĪna wróciÜ do dÁubania w sÁupkach.
5.
WiĊkszoĞÜ internautów czy, jak wolimy, czytelników zaglĄda do Internetu wÁaĞnie
w pracy – zaraz po przyjĞciu, potem w poÁudnie, potem jeszcze raz i jeszcze raz. Trwa to
krótko, tyle, by przeczytaÜ krótki post, a moĪe go i skomentowaÜ. Ĩeby polemizowaÜ
z Danielem Passentem czy Janem Pospieszalskim nie trzeba juĪ pisaÜ listów czy nawet
e – maili do redakcji, które i tak ich pewnie nie wydrukujĄ.
6
. PiszĊ i ciach – mój komentarz tuĪ pod nazwiskiem znanego dziennikarza. KaĪdy moĪe
przeczytaÜ! A czasem dziennikarz mi odpowie. CóĪ moĪe daÜ wiĊkszĄ frajdĊ zjadaczowi
politycznych informacji, który oczywiĞcie na kaĪdy temat ma swoje zdanie? PrzecieĪ
w Polsce wszyscy znajĄ siĊ na polityce. Mamy wiĊc co najmniej kilka milionów
domniemanych publicystów. W sieci kaĪdy z nich ma swojĄ szansĊ. Co bardziej zagorzali
komentujĄ od bladego Ğwitu do póĨnej nocy.
7.
SĄ miejsca internetowe, gdzie trafiajĄ prawie wyÁĄcznie bluzgi i obelgi, ale na wielu
blogowych forach toczĄ siĊ powaĪne i fascynujĄce dyskusje. MoĪna podyskutowaÜ
o fantastyce i o Michniku z Ziemkiewiczem, ponarzekaÜ z ParadowskĄ, zjechaÜ RybiĔskiego,
przywaliÜ Pospieszalskiemu, wyznaÜ miÁoĞÜ bĄdĨ nienawiĞÜ Szczuce. [...]
8.
Jak wynika z ostatnich badaĔ – blogi czyta w Polsce co trzeci internauta. Do ich
pisania – obok milionów zwykÁych ludzi opisujĄcych swoje prywatne Īycie czy pasje –
zabiera siĊ coraz wiĊcej rasowych publicystów. W Stanach Zjednoczonych, ojczyĨnie
Internetu, robi to niemal kaĪdy szanujĄcy siĊ dziennikarz. Zaledwie póÁtora roku temu
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
3
Arianna Huffington zaÁoĪyÁa wÁasnĄ platformĊ blogowĄ, do której zaprosiÁa grupĊ
publicystów. DziĞ to jest jeden z bardziej popularnych sitów w amerykaĔskim Internecie,
a fundusz inwestycyjny Softbank Capital zainwestowaÁ w rozwój Huffingtonpost.com piĊÜ
milionów dolarów.
9.
Dla dziennikarza nie ma bowiem wiĊkszej frajdy niĪ Īywa reakcja widowni.
Po wystĊpie w telewizji moĪna dostaÜ kilka miÁych esemesów od znajomych, po dobrym
tekĞcie w gazecie kilka e-maili czy tradycyjnych listów. Najlepsze teksty po kilku dniach
mogĄ liczyÜ na polemikĊ na tych samych bĄdĨ konkurencyjnych Áamach. Na popularnym
blogu pierwsza polemika pojawia siĊ po dwóch – trzech minutach! A jeĞli blog jest umiejĊtnie
promowany, to moĪe go czytaÜ kilkadziesiĄt, a nawet kilkaset tysiĊcy osób miesiĊcznie.
Po dwóch tygodniach od startu witryny Salon24.pl pod blogami kilkunastu publicystów
pojawiÁo siĊ prawie szeĞÜ tysiĊcy komentarzy internautów. Takiej frajdy dziennikarzowi
nie sprawi Īadna gazeta.
10.
Te rozbuchane dyskusje pod postami dziennikarzy to polska specjalnoĞÜ. Pod postami
w blogach znakomitych amerykaĔskich dziennikarzy – mimo Īe czytelników majĄ zapewne
wiĊcej, bo publicznoĞÜ wiĊksza – wpisów internautów jest znacznie mniej.
Blogerzy mniej uwagi zwracajĄ na politycznĄ poprawnoĞÜ. Dziennikarze w sieci nie muszĄ
spieraÜ siĊ z redaktorem, czy aby takie sformuÁowanie jest odpowiednie. W blogu moĪna
reagowaÜ nie tylko szybciej, ale i ostrzej, i bardziej wyraziĞcie. MoĪna zrobiÜ to, na co
rodzima gazeta nie zawsze pozwoli. Co sprawia, Īe dyskusje stajĄ siĊ Īywe, choÜ czasem
na granicy bezpieczeĔstwa. […]
11.
W Salonie24.pl internauta o pseudonimie Bernard zaczĄÁ przepytywaÜ wszystkich
publikujĄcych tam dziennikarzy o to, czy wystĄpili juĪ do IPN o status pokrzywdzonego.
Wielu publicystów karnie spowiadaÁo siĊ dociekliwemu internaucie ze swej przeszÁoĞci.
IrytujĄce? Ale jakie demokratyczne. Czytelnicy zmuszajĄ swoich ulubionych autorów
do prowadzenia z nimi dyskusji. Janina Paradowska na wirtualnych stronach „Polityki”
co dwa, trzy dni odpowiada swoim internautom sĄĪnistymi tekstami.
12.
Czy blogi zmieniajĄ polskĄ publicystykĊ? Zapewne tak. Tak jak sposób pokazywania
polityki przez „Fakty” czy TVN24 wpÁynĄÁ na to, co przedstawia konkurencja, tak blogi
poĞrednio wpÁywajĄ na to, co jest w gazetach. Jeszcze póÁ roku temu Īadna szanujĄca siĊ
gazeta ani stacja radiowa nie odwaĪyÁa siĊ zacytowaÜ bloga. DziĞ zdarza siĊ to coraz czĊĞciej.
Blogi szybciej komentujĄ rzeczywistoĞÜ, wiĊc i gazety bĊdĄ musiaÁy jeszcze bardziej
przyspieszyÜ. Blogi sĄ wyraziste, wiĊc i takie stawaÜ siĊ bĊdĄ gazety. Sami autorzy, ÜwiczĄc
swobodĊ pisania na blogu, pewnie i zacznĄ zmieniaÜ styl pisania powaĪnych tekstów
do gazety. Zapewne blogi coraz czĊĞciej bĊdĄ ĨródÁem informacji, na które inne media bĊdĄ
siĊ powoÁywaÜ. Debaty rozpoczĊte w Internecie odbijaÜ siĊ bĊdĄ echem w prasie drukowanej
i odwrotnie.
13.
Czy blogi zniszczĄ polskĄ publicystkĊ gazetowĄ? Nie, bo obok szybkiej, ostrej
polemiki jest miejsce na wyrafinowane debaty, przemyĞlane i misternie skonstruowane teksty.
Tak jak telewizja, plazmowe ekrany, DVD i inne cuda nie zniszczyÁy biznesu kinowego,
tak jak tabloidy nie zniszczyÁy gazet powaĪnych, tak i blogi nie zniszczĄ gazet. MoĪe trochĊ
je osÁabiĄ, moĪe trochĊ je zmieniĄ, ale przede wszystkim zwiĊkszĄ zasiĊg publicznej debaty.
I jeszcze bardziej jĄ zdemokratyzujĄ.
14.
Dziennikarzy prasowych od pisania blogów chyba nic nie powstrzyma. Trudno
bowiem publicyĞcie znaleĨÜ wiĊkszĄ frajdĊ od moĪliwoĞci bÁyskawicznego
i nieskrĊpowanego komentowania i bezpoĞredniej dyskusji z czytelnikami na internetowym
blogu.
15.
Poza jednĄ – napisaniem o tej przyjemnoĞci artykuÁu do prestiĪowego, weekendowego
dodatku powaĪnego dziennika. I ujrzenia tego tekstu w normalnej, po boĪemu wydrukowanej,
pachnĄcej farbĄ gazecie. W wygodnym fotelu przy porannej kawie.
Igor Janke,
NieznoĞna szybkoĞÜ bloga
, „Rzeczpospolita”, (
Plus Minus
), 10–12 listopada 2006
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
4
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 1.
(1 pkt)
Z kim utoĪsamia siĊ autor artykuÁu? (akapit 1.)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2.
(1 pkt)
ZmieniajĄce siĊ tempo debat publicystycznych w Polsce autor ukazaÁ w akapicie 2.
za pomocĄ
A. hiperboli.
B. wyliczenia.
C. gradacji.
D. peryfrazy.
Zadanie 3.
(2 pkt)
Na podstawie akapitów 4., 5., i 6. nazwij dwa zabiegi jĊzykowe dynamizujĄce i oĪywiajĄce
wypowiedĨ autora.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(1 pkt)
OkreĞl jednym wyrazem, jak internauci w swym jĊzyku nazywajĄ:
dziennik internetowy
....................................................................................................................
autora dziennika internetowego
...................................................................................................
prowadzenie dziennika internetow
ego .........................................................................................
Zadanie 5.
(2 pkt)
OdwoÁujĄc siĊ do tekstu, podaj cztery powody decydujĄce o atrakcyjnoĞci blogów
dla zwykÁych czytelników.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
5
Zadanie 6.
(2 pkt)
Tekst zostaÁ napisany stylem
A. popularnonaukowym.
B. publicystycznym.
C. naukowym.
D. artystycznym.
OkreĞl dwie wÁaĞciwoĞci stylu funkcjonalnego, którym posÁuĪyÁ siĊ autor.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(1 pkt)
SformuÁuj dwie przyczyny, które sprawiajĄ, Īe do pisania blogów
zabiera siĊ coraz wiĊcej
rasowych publicystów.
(akapity 8.,9.,10.)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(1 pkt)
Wyrazy i zwroty z akapitu 7.:
bluzgi, zjechaÜ RybiĔskiego, przywaliÜ Pospieszalskiemu
to przykÁady
A. eufemizmów.
B. kolokwializmów.
C. neosemantyzmów.
D. antonimów.
Zadanie 9.
(1 pkt)
WyjaĞnij, co to znaczy, Īe dyskusje na rodzimych forach internetowych sĄ
rozbuchane
.
(akapity 9., 10.)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • radiodx.htw.pl
  •