główna 2009 odp, arkusze maturalne- język polski podstawowy (wszystkie)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Egzamin maturalny
maj 2009
JĈZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
JĊzyk polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
CzĊĞÜ I – rozumienie pisanego tekstu
Zadanie sprawdzajĄce rozumienie tekstu
Macieja Nowakowskiego
Hipnoza

pomost
do podĞwiadomoĞci.
Odpowiedzi maturzysty mogĄ przybieraÜ róĪnĄ formĊ jĊzykowĄ, ale ich sens musi byÜ
zgodny z tekstem. OceniajĄc pracĊ maturzysty, naleĪy stosowaÜ wskazanĄ punktacjĊ.
Zadanie1.
Korzystanie
z informacji
Wyszukiwanie informacji w tekĞcie.
0–2
ZdajĄcy otrzymuje 2 punkty, jeĪeli wymieniÁ trzy sytuacje, w których stan hipnozy moĪna
osiĄgnĄÜ bez hipnotyzera oraz przedstawiÁ, czym mogĄ one groziÜ, np.: dÁugotrwaÁe
wpatrywanie siĊ w jeden punkt, wsÁuchiwanie siĊ w miarowy stukot kóÁ podczas jazdy
pociĄgiem, jednostajny szum silnika, równomiernie migajĄce drzewa na prostej drodze –
podczas jazdy samochodem.
NiebezpieczeĔstwo: stan hipnozy moĪe spowodowaÜ utratĊ kontaktu z rzeczywistoĞciĄ,
np. kierowca moĪe spowodowaÜ wypadek.
Uwaga: wymagane jest uĞciĞlenie okolicznoĞci; nie wystarczy napisaÜ
„podczas jazdy
pociĄgiem”, bo to dopiero wsÁuchiwanie siĊ w miarowy stukot kóÁ moĪe wywoÁaÜ stan
hipnozy.
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli wymieniÁ trzy sytuacje, w których stan hipnozy moĪna
osiĄgnĄÜ bez hipnotyzera, ale nie okreĞliÁ, na czym polega ich niebezpieczeĔstwo albo
okreĞliÁ, co moĪe byÜ skutkiem sytuacji, w których stan hipnozy osiĄga siĊ bez hipnotyzera,
ale nie wymieniÁ niebezpiecznych sytuacji.
Zadanie 2.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie form fleksyjnych wyrazów, nazywanie Ğrodków
jĊzykowych i okreĞlanie ich funkcji w tekĞcie.
0–1
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli okreĞliÁ, jakĄ funkcjĊ peÁni 1. os. liczby mnogiej uĪytych
w tekĞcie czasowników, np.: sÁuĪy podkreĞleniu, Īe omawiane zjawisko dotyczy kaĪdego.
Zadanie 3.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
0–1
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli wymieniÁ trzy czynniki, od których zaleĪĄ efekty hipnozy,
np.: wiedza hipnotyzera, osobowoĞÜ hipnotyzera, predyspozycje osoby hipnotyzowanej.
Zadanie 4.
Korzystanie
z informacji
Rozumienie struktury tekstu; wyodrĊbnianie wykorzystanych
w tekĞcie argumentów i sformuÁowanych wniosków.
0–1
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli odnalazÁ w tekĞcie i wymieniÁ dwa przykÁady
potwierdzajĄce opiniĊ, Īe hipnoza moĪe byÜ terapiĄ, np.: leczenie naÁogów oraz leczenie
otyÁoĞci.
3
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
JĊzyk polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 5.
Korzystanie
z informacji
Wyszukiwanie informacji i stosowanie ich do rozwiĄzania
problemu.
0–2
ZdajĄcy otrzymuje 2 punkty, jeĪeli wymieniÁ wyróĪnione przez autora tekstu stadia hipnozy
oraz scharakteryzowaÁ kaĪde z wymienionych stadiów, podajĄc jego dwie cechy, np.: stadium
lekkie – sennoĞÜ, przyjemne odprĊĪenie; stadium Ğrednie – zachowanie ĞwiadomoĞci,
niemoĪnoĞÜ otwarcia oczu; stadium gÁĊbokie – otwieranie oczu na polecenie hipnotyzera,
odczuwanie tego, co zasugeruje hipnotyzer.
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli wymieniÁ i poprawnie scharakteryzowaÁ co najmniej dwa
stadia hipnozy.
Zadanie 6.
Korzystanie
z informacji
Przetwarzanie informacji, formuÁowanie tezy na podstawie
opisanego eksperymentu.
0–1
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli poprawnie sformuÁowaÁ tezĊ, którĄ potwierdzaÁ opisany
w tekĞcie eksperyment, np.: oddziaÁywanie sugestii podczas hipnozy jest wyjĄtkowo silne
lub osoba zahipnotyzowana potrafi wykonaÜ nieprawdopodobne czynnoĞci w przeciwieĔstwie
do ludzi niepoddanych hipnozie.
Zadanie 7.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie sensu fragmentu, wyodrĊbnianie argumentów.
0–2
ZdajĄcy otrzymuje 2 punkty, jeĪeli wÁaĞciwie odczytaÁ stanowisko autora wobec hipnozy oraz
przytoczyÁ argument autora, którym on uzasadniÁ swoje stanowisko, np.: na pytanie,
czy naleĪy baÜ siĊ hipnozy, autor odpowiada przeczĄco; nie zgadza siĊ ze stwierdzeniem,
Īe naleĪy obawiaÜ siĊ hipnotyzerów.
Autor tekstu uzasadnia to nastĊpujĄco: w Polsce nieznany jest przykÁad wykorzystania
hipnozy w celach przestĊpczych; hipnoza sÁuĪy rozwiĄzywaniu problemów czÁowieka,
najczĊĞciej pomaga ludziom.
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli poprawnie rozwiĄzaÁ pierwszĄ czĊĞÜ zadania, czyli okreĞliÁ
stanowisko autora wobec hipnozy, ale nie znalazÁ w tekĞcie autorskiej argumentacji.
Zadanie 8.
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji;
rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu i jĊzyka tekstu;
nazywanie Ğrodków jĊzykowych i ich funkcji w tekĞcie;
rozpoznawanie intencji aktu mowy.
Korzystanie
z informacji
0–2
ZdajĄcy otrzymuje 2 punkty, jeĪeli poprawnie wymieniÁ 1 zabieg kompozycyjny i 1 zabieg
jĊzykowy, dziĊki którym autor osiĄgnĄÁ wiarygodnoĞÜ, np.: cytowanie opinii znawców
(przywoÁywanie nazwisk ekspertów w dziedzinie hipnozy lub powoÁywanie siĊ na opinie
specjalistów); stosowanie formuÁ:
wszystkie autorytety (znawcy tematu
lub
fachowcy
podkreĞlajĄ
) lub stosowanie terminologii naukowej.
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli poprawnie wymieniÁ przykÁad jednego typu zabiegów.
4
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
JĊzyk polski – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 9.
Korzystanie
z informacji
Odczytywanie dosÁownych i metaforycznych znaczeĔ wyrazu,
nazywanie Ğrodków jĊzykowych i ich funkcji w tekĞcie.
0–2
ZdajĄcy otrzymuje 2 punkty jeĪeli poprawnie nazwaÁ Ğrodek artystyczny i wyjaĞniÁ jego
znaczenie, np.: metafora – uĞwiadamia przykre przeĪycia.
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli poprawnie nazwaÁ Ğrodek artystyczny lub wyjaĞniÁ
znaczenie zdania
PamiĊÜ przykrego zdarzenia wyjĄÜ z mroków podĞwiadomoĞci.
Zadanie 10.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie charakterystycznych cech stylu.
0–2
ZdajĄcy otrzymuje 2 punkty, jeĪeli poprawnie przyporzĄdkowaÁ wymienione przykÁady,
np.: styl potoczny:
zÁapaÜ na gorĄcym uczynku
,
popisowy numer
; styl naukowy:
hipnoza
regresywna
,
badania elektroencefalograficzne
,
hipnoterapeuta
.
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli poprawnie przyporzĄdkowaÁ przykÁady do jednego stylu.
Zadanie 11.
Korzystanie
z informacji
Rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej funkcji.
0–1
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli poprawnie okreĞliÁ funkcjĊ anegdoty przytoczonej
w akapicie 1., np.: stanowi wprowadzenie do tekstu lub ma zaciekawiÜ czytelnika.
Zadanie 12.
Odczytywanie dosÁownych i metaforycznych znaczeĔ
wyrazów; rozpoznawanie zasady kompozycyjnej tekstu i jej
funkcji; rozumienie sensu caÁego tekstu.
Korzystanie
z informacji
0–1
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli wyjaĞniÁ znaczenie tytuÁu, uwzglĊdniajĄc treĞÜ caÁego
artykuÁu, np.: dziĊki hipnozie czÁowiek moĪe dotrzeÜ do utajonych przeĪyÜ z przeszÁoĞci,
których nie pamiĊta, a które znajdujĄ siĊ w jego podĞwiadomoĞci.
Zadanie13.
Korzystanie
z informacji
OdróĪnianie informacji od opinii.
0–2
ZdajĄcy otrzymuje 2 punkty, jeĪeli poprawnie rozstrzygnĄÁ, czy przedstawione w tabeli
zdania zawierajĄ opiniĊ, czy informacjĊ o fakcie. Kolejno: informacja, informacja, opinia,
informacja.
ZdajĄcy otrzymuje 1 punkt, jeĪeli przedstawiÁ trzy poprawne rozstrzygniĊcia.
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • radiodx.htw.pl
  •